Source on Valven kehittämä 3D-pelimoottori, joka luotiin työvälineeksi uniikkien videopelielämyksien rakentamiseen.

Osa kaikkien aikojen parhaista videopeleistä on luotu Valven Source -pelimoottoria käyttäen. Sourcella rakennetut pelit, kuten supersuosiota jo vuosien ajan nauttineet CS:GO ja Dota 2 ovat tästä elävä esimerkki. Jopa pelinkehittäjät Valven ulkopuolella ovat ottaneet Valven luomuksesta mallia, kuten suosittu battle royale -peli Apex Legends, joka käyttää Source-pelimoottorista modifioitua versioita.

Myöhemmin Valve päivitti Source-pelimoottoria vastaamaan uuden sukupolven teknologiaa, alkaen kutsua luomustaan Source 2:ksi. Dota 2 oli yksi ensimmäisistä peleistä, joka siirrettiin käyttämään uutta pelimoottoria.

Vaikka myös Counter-Strike -yhteisö yritti kuumeisesti saada Valvea päivittämään CS:GOn pelimoottori uuteen, ei toive ole vieläkään toteutunut.

Kehitys lopetettiin myrkyllisten työkavereiden takia?

Heinäkuussa, Valven sisäpiiriläinen kertoi Source 2 -tiimin luopuneen kokonaan CS:GOn päivittämisestä uuteen pelimoottoriin. Nyt tiimin entinen työntekijä Richard Geldreich teki myös paljastuksen, joka antaa hyvän kuvan siitä, miksi luultavasti päivitys jäi tekemättä.

– Source 2:n kehitys junnasi paikallaan useita vuosia. Nyt tästä on jo yli vuosikymmen, joten voin sanoa tämän: Tämä tiimi oli korjaamattomasti ja systemaattisesti myrkyllinen. Monet kehittäjät kieltäytyivät työskentelemästä sen [Source 2] parissa tavattuaan heidät. Tämä oli myrkyllisin kehittäjäryhmä, jonka olen koskaan nähnyt, kertoi Geldreich twiitissään.

– En sano tätä kevyesti. Monet kehittäjistä, joiden kanssa olen työskennellyt useissa projekteissa, kieltäytyivät koskaan työskentelemästä siinä projektissa enää uudestaan. Näin ei rakenneta seuraavan sukupolven moottoria.

– Katsoen taaksepäin, mielestäni osa ongelmaa oli yrityksen digitaalisen jakelun tulojen räjähdysmäinen nousu, ja pisimpään siellä työskennelleet kilpailivat suurista bonuksista ja osakkeista. Tämä johti uskomattoman myrkylliseen työympäristöön, Geldreich jatkoi.

Huhut CS:GOn Source 2 -päivityksen peruuntumisesta yhdistettynä Gelreichin uusiin paljastuksiin antavat osviittaa siihen suuntaan, ettei pelaajien kannata pitää toiveitaan yllä uuden pelimoottorin saapumisen suhteen – ainakaan ihan lähiaikoina.

Geidrich on kritisoinut aikaisemmin myös CS:GOn ”muinaista” lähdekoodia, jolla voidaan selittää myös pelin kehitystiimin järkyttävän hidas päivitystahti – ainakin osittain.

Lue lisää: Entinen Valven työntekijä kritisoi ”muinaista” CS:GO-koodia – oliko kamerabugi tämän takia niin pitkään korjaamatta?

Ota eurheilu.org seurantaan myös Twitterissä.