Pelialalla kuohuu yhä ja tällä kertaa keskustelua on herättänyt Mortal Kombat -pelisarjasta tunnettu NetherRealm Studios.

Pelistudion painostava ja syrjivä työkulttuuri on noussut otsikoihin entisten ja nykyisten työntekijöiden kerrottua kokemuksiaan studiosta. Kaikki lähti liikkeelle yhtiön entisen pelinkehittäjä James Longstreetin Twitter-viesteistä.

Lue myös: Riot Gamesin työntekijä marssivat ulos – Yhtiö pitää kiinni sovittelukäytännöstään nykyisten työntekijöiden kohdalla

Longstreet kertoo lukuisten viestien sarjassa valtavista työmääristä, joita hän joutui kohtaamaan ollessaan mukana vuoden 2011 Mortal Kombat -pelin työryhmässä. Kertomansa mukaan hän nukkui neljän tunnin yöunia kuukausien ajan, ja hän vietti enemmän aikaa töissä kuin sen ulkopuolella.

Juuri valtavat paineet ennen pelin julkaisua, – eli niin kutsuttu ”crunch” – ja myrkyllinen työilmapiiri ovat aiheuttaneet aikaisemmin samanlaista keskustelua esimerkiksi Epic Gamesin ja Riot Gamesin parissa. Nykyisellään paineet eivät kuitenkaan lopu julkaisuun, sillä jo julkaistuja pelejä pitää jatkuvasti päivittää.

Lue myös: Jopa 100 tuntia pitkiä työviikkoja – Fortniten menestys ajoi Epic Gamesin työntekijät jatkuvaan ylityöhön

Myös NetherRealmsin riveissä määräaikaisena työntekijänä toiminut Beck Hallsted on nostanut esiin yhtiön työkulttuurissa ilmeneviä ongelmia. Hänen mukaansa suurin osa määräaikaisista työntekijöistä sai tulla toimeen 12$ ja naiset 11$ tuntipalkalla.

Uusia paljastuksia pelistudion painostavasta, seksistisestä ja syrjivästä työkulttuurista on noussut esiin kiihtyvällä tahdilla, ja lopulta NetherRealms Studio otti itse kantaa keskusteluun. Tiivistetysti yhtiön viestissä todetaan, että pelistudiolle on tärkeää hyvän työilmapiirin luominen, ja he aloittavat kaikkien esille nousseiden syytteiden tutkimisen.

Lähteet: PC Gamer, Eurogamer Kuva: NetherRealms Studio / Mortal Kombat 11