Hearthstone on hallinnut virtuaalisten korttipelien markkinoita ja vasta viimeaikoina on pelille saapunut varteenotettavia haastajia. Magic: The Gathering Arena ja Artifact hamuavat molemmat samoille apajille Blizzardin teoksen kanssa. Nyt viimeistään vaikuttaa siltä, että Artifact on tippunut lopullisesti kisasta.

Artifactin julkaisu ei vaikuttanut niin pahalta. Dota 2 -universumiin sijoittuvalla pelillä oli heti kättelyssä 60,000 pelaajaa. Kuitenkin varsin nopeasti pelaajien määrä on romahtanut. Tällä hetkellä Artifactia pelaa vain 744 henkilöä. Vuorokauden sisällä isoimpana piikkinä pelaajia on ollut kirjautuneena sisään 1,237 kappaletta.

Tämä määrä on lohduttoman pieni ja pelaajapoolin minimalistinen kokoluokka hankaloittaa varmasti esimerkiksi peliseuran löytämistä.

Mutta miksi näin pääsi käymään? Oliko syynä kova kilpailu vai kenties taustatarinan mielenkiinnottomuus? Kirjoitin aiheesta näkökulman ennen Artifactin julkaisua ja povasin jo tuolloin huonoa onnea pelin tulevaisuudelle.

Samuli Leppälä

Olen kuvataidekasvattaja ja toimittaja. Elän omassa pelien, kulttuurin ja kirjojen maailmassa. Arvostan huonoa huumoria ja hassuja hattuja. Blogi: Varapeli