Valve julkaisi viime yönä uuden CS:GO-päivityksen. Muutoksista merkittävimmät kohdistuvat AUG- ja M4A1-S -kivääreihin ja pelin tappiobonuksiin.

Valven aiempi CSGO-päivitys tässä kuussa keskittyi enemmän suorituskykyyn, vaikkakin sen vaikutuksia kyseenalaistettiin. Viime yön päivityksessä paljon parjattu AUG palautettiin vanhaan hintaansa. Aseen todellinen voima paljastui pikkuhiljaa lokakuisen hintamuutoksen jälkeen ja useat ammattilaispelaajat ovat vaatineet Valvelta muutoksia kevään edetessä.

Nemanja Kovac

@G2huNter
Please nerf AUG before Major Playoffs. We all want to watch real CS:GO,don’t AUG:GO 😏

Owen Butterfield

@smooyacs
Please @csgo_dev nerf this fucking AUG, just give it 20 bullets in the clip and make it 3400 again? Or remove it completely haha

Aseen hinnaksi nostettiin alkuperäinen 3300 dollaria eli hinta nousi 200 dollaria. Aseen rekyylikuvioon tai muihin ominaisuuksiin ei koskettu. Pelkkä hintamuutos ei kuitenkaan ole tyydyttänyt kaikkia pelaajia, vaan aseelle halutaan suurempia toimenpiteitä pelinkehittäjältä.

NiKo

@G2NiKo
AUG still needs a nerf or even higher price.

Epitácio de Melo

@TACOCS
So far my thoughts on the update:

- I didn’t really like the idea of having the flash assist on the kill feed, it’s just free information which makes competition lower 🚫

- AUG needs a bigger nerf (raise the price again for at least $3500) 🚫

- new M4A1-S ✅

[1/2]

Päivityksen yhteydessä äänenvaimentimella varustetun M4A1-S-kiväärin lipaskokoa nostettiin ja aseen ostaja saa mukaansa kolme lipasta entisen kahden sijasta. Aiemmin ammuksia oli lippaassa 20 ja kahden lippaan myötä taskussa 40. Päivityksen myötä ammuksia on lippaassa 25 ja taskussa peräti 75 eli pelaaja voi ampua nyt yhden ylimääräisen lippaan esimerkiksi savun läpi joka kierroksella.

Tappiobonusjärjestelmä uusiksi

Aiemmin tiukka voitto ensimmäisestä asekierroksesta saattoi tarkoittaa huonoja asioita etenkin puolustavalla puolella pelatessa. Jos oli joukkue hävinnyt CT-puolen pistoolikierroksen ja kaksi seuraavaa kierrosta, tappiobonus oli noussut jo 2900 dollariin. Yksi voittokierros välissä “resettasi” tappiobonuksen 1400 dollariin ja tappio voitollisen kierroksen jälkeen tarkoitti huonoa ostoa kahdelle seuraavalle kierrokselle.

Uusi päivitys tuo tilanteeseen helpotusta, eikä yksittäisen kierroksen voittamisesta tappioputken päätteeksi enää rankaista yhtä kovalla kädellä. FaZe Clanin valmentaja Janko “YNk” Paunovic summasi muutoksen vaikutuksen omassa twiitissään. Asekierroksia tullaan näkemään enemmän ja otteluista tulee todennäköisesti tasaisempia.

Janko Paunovic

@YNk
As always, time will tell how this update will really affect the game but some first impressions:

AUG didn't really get nerfed at all
Flash assist gives too much info if the enemy sees it as well
Economy change will lead to a lot more gun rounds and closer scores

Muutoksen myötä jokainen voitettu kierros vähentää peräkkäisillä tappioilla kerrytettyä tappiobonusta 500 dollarilla, kunnes minimisumma 1400 dollaria on saavutettu. Mikäli joukkue häviää putkeen kuusi kierrosta tai enemmän, tappiobonus ei kuitenkaan vähene ensimmäisen voitetun kierroksen myötä. Youtube-kanava BananaGaming on tehnyt päivityksestä videon, jossa tappiobonusmuutos käydään läpi havainnollistavalla esimerkillä.

Flashbang-syöttöpisteet näkyviin

Jatkossa pelien aikana oikeassa yläkulmassa näkyvät tappojen ja syöttöpisteiden lisäksi kenen heittämän sokaisukranaatin avustuksella tappo on tullut. Merkintä näkyy kuitenkin vain, mikäli vastustaja on sokaistunut ennen kuolemaansa ja kukaan ei ole tehnyt samaiseen vastustajaan yli 40 vahinkopistettä. Uudistus on herättänyt ammattilaispelaajissa heti vastustusta, koska se antaa vastustajajoukkueelle merkittävää tietoa pelaajien sijainneista.

k1to

@k1tocs
I think it’s stupid to show the flash assist in killfeed. If u are for example 3 guys on a bombsite and u kill 2 of them u know that there is one more if the third player got the flashassist earlier

Jesper Wecksell

@JW1

Epitácio de Melo

@TACOCS
So far my thoughts on the update:

- I didn’t really like the idea of having the flash assist on the kill feed, it’s just free information which makes competition lower 🚫

- AUG needs a bigger nerf (raise the price again for at least $3500) 🚫

- new M4A1-S ✅

[1/2]
What about maybe having the flash assist only om gotv/spectator? I think its nice to give the ”supports” some shining but right now it gives away too much info, banana on inferno especially

Jää nähtäväksi, muuttaako Valve pelaajien toiveiden mukaisesti uudistuksen näkymään ainoastaan katsojille ja saman joukkueen pelaajille.

Haulikkomuutoksia ja uusi laatikko

Haulikotkin ovat esillä päivityksessä, sillä Nova, Sawed-Off ja Mag7 saivat alennusta hintoihinsa. Lisäksi haulikoiden ominaisuuksiin tehtiin pieniä muutoksia. Novan läpäisykykyä lisättiin yhdellä yksiköllä ja Sawed-Offin kantomatka kasvatettiin 1400 yksikköön.

Keräilijöille ja vaihtajille päivityksen kiinnostavin osuus oli varmastikin Prisma-laatikko, jonka mukana peliin tulee uusia nahkoja.

Today we're shipping the Prisma Case, featuring 17 community-designed weapon finishes and 6 finishes new to the Horizon knives, alongside a number of economy and gameplay changes and features. Full Release Notes can be found here: blog.counter-strike.net/index.php/2019…

Loppukevennykseksi mainittakoon, että Prisma-laatikon nimestä on jo ehditty vääntää jos jonkinlaista vitsiä.

Liquid Jamppi 🇫🇮

@Jamppi_
Tuleekohan kohta sit K-Citymarket case xD, mutta muuten ihan nice update. #tuomas
Today we're shipping the Prisma Case, featuring 17 community-designed weapon finishes and 6 finishes new to the Horizon knives, alongside a number of economy and gameplay changes and features. Full Release Notes can be found here: blog.counter-strike.net/index.php/2019…

Kalle Kareinen

Olen ollut cs:n suurkuluttaja 2000-luvun alkupuolelta asti. Aloitin selostajaurani cs:n parissa vuonna 2016 ja siirryin huhtikuussa 2018 selostamaan Twitchissä kanavalle WeCastFin. Satunnaisesti ääntäni kuulee myös Yle Areenassa ja Elisa Viihteellä. Aloitin urheilutoimittajaopinnot Laajasalon opistossa tammikuussa 2019 ja pyrin tuottamaan cs-sisältöä selostelujen lisäksi myös teksti- ja videomuodossa.