Riot vahvisti pelaajien epäilyt Ranked Ladderin hidastuneesta kiipeämisestä. Syyksi tälle pelin kehittäjät kertoivat niin sanottujen smurffitilien rankaisemisen.

(Päivitys: Riot Gamesin edustajat kumosivat tässä uutisessa esitettyjä väitteitä myöhemmin. Uudemman uutisen voit lukea tästä: Riot Gamesin mukaan League of Legendsin rankkien kiipeämiseen ei sittenkään ole tehty muutoksia)

Pelaajat huomasivat League of Legendsin alkuvuodesta alkaneen kymppikauden myötä, että sijoituksien parantaminen kilpailullisemmassa Ranked-pelimuodossa tuntui hidastuneen merkittävästi.

Pelaaja nimimerkillä ”KhaZix” huomautti asiasta Riot Gamesille Twitterissä, ja sai vastauksena selityksen. Kehittäjien mukaan sijoituksissa nousua on merkittävästi hidastettu tarkoituksella, sillä he eivät halua pelaajien tekevän uusia tilejä vain päästäkseen aloittamaan helpoista alemmista rankeista.

He haluavat muutoksilla kehottaa ihmisiä pelaamaan päätileillään, sillä niin sanotut smurffitilit pilaavat pelin muilta, erityisesti alemmilla sijoituksilla. Smurffilla tässä yhtyedessä tarkoitetaan nimenomaan korkean tason pelaajaa, joka tekee uuden tilin päästäkseen pelaamaan helpompien vastustajien kanssa.

Riot Games Support

@RiotSupport

Damir

@KhazixDamir
36-0 just to get to plat while playing in D2 Mmr.. XD man great system @RiotSupport
The climb takes a lot longer now. This is intentional. We really don't want players creating alt accounts just to blow through the climb. We encourage players to stay on their mains. Smurfing ruins the game experience for others. ~Yadon

Riotin järjestelmä ei kuitenkaan ainakaan pelaajien näkökulmasta tunnu olevan oikea ratkaisu, sillä yleinen mielipide tuntuu olevan, että satunnaiset smurffit peleissä eivät haittaa lainkaan niin paljon kuin tuskaisen hidas edistyminen Ranked Ladderilla.

Erityisen mielenkiintoista tilanteesta tekee se, että Riot Gamesin pahin kilpailija, Valve, on ottanut Dota 2:sessa käyttöön täysin päinvastaisen järjestelmän. Valven mukaan smurffit eivät itsessään ole niin suuri ongelma, vaan kyseiset pelaajat tulisi vain kiihdyttää mahdollisimman nopeasti omalle tasolleen.

Valven järjestelmässä pelaajat, jotka tilastojen perusteella pelaavat tasaisesti tasoaan paremmin saavatkin roimia korotuksia sijoituksiinsa. Näin selvästi omaa tasoaan alempana pelaavat päätyvät hyvin pian sopivaa peliseuraa sisältävälle tasolle. Smurffien rankaisemin sijaan Valven ajatuksena on poistaa tai ainakin vähentää sitä hyötyä mitä he saavat uusien tilien tekemisestä.

Nähtäväksi jää kumpi järjestelmistä tulee pidemmän päälle toimimaan paremmin, mutta ainakin toistaiseksi Valve tuntuu onnistuneen paremmin. Dota 2 -pelaajat ovat raportoineet smurffien määrän oikeasti vähentyneen, kun taas LoL:n pelaajakunta on keskittynyt turhautumaan tuskaisen hitaasta edistymisestä.

 

Lähde: Dexerto.com

Kuva: Riot Games.

(Päivitetty 21.02.2020 10:09: lisätty viittaus uudempaan uutiseen.)