Tämän viikon peleissä saadaa ensimmäinen kosketus rajoitetun hahmovalikoiman vaikutuksista joukkueiden peleihin.

Blizzard ilmoitti tammikuussa lisäävänsä peliin viikottain vaihtuvat bannatut hahmot sekoittaakseen helposti tiettyihin kuvioihin lukittautuvaa metapeliä. Joka viikko neljä hahmoa joutuu hetkeksi jäähylle, ja pelaajat joutuvat sopeutumaan uusilla valinnoilla ja taktiikoilla.

LUE MYÖS: Overwatchiin on tulossa viikottain vaihtuva bannattujen hahmojen valikoima – testissä jo nyt PTR:llä

Overwatch Leaguessa viikoksi sivuun joutuvat hahmot valitaan aina pelatuimpien joukosta, joten jonkinlainen vaikutus peliin on aina taattua. Esimerkiksi ensimmäisten neljän penkille joutuneen joukosta löytyy monen tiimimuodostelman selkäranka, Reinhardt. Hahmolla on ollut OWL:n kuluneella kaudella 89,6% käyttöaste, eli sen puuttuminen ravistelee peliä takuuvarmasti huolella.

Reinhardtin lisäksi viikonloppuna ei myöskään nähdä McCreetä, Widowmakeriä tai Moiraa. Hahmojen prosentit eivät ole lähelläkään tärkeän tankkihahmon lukuja, mutta jokaisella on kuitenkin ollut peleissä oma roolinsa ja käyttötilanteensa.

Hero Poolin käyttöönottosta ei ilmoitettu joukkueille ennen kauden alkua, mikä olisi takuuvarmasti vaikuttanut pelaajavalintoihin. Monipuolisille monen roolin pelaajille olisi ollut varmasti enemmän kysyntää pelaajavaihtorumbassa kausien välissä.

TheLoadout.com haastatteli joukkueiden johtoa muutoksesta ja moni joukkue kieltäytyi vielä kommentoimasta asiaa ennen kuin pääsevät kokemaan sen käytännössä. Muut olivat kuitenkin melko yhtenäisesti sitä mieltä, että muutos tulee olemaan liigan ja katsojien näkökulmasta positiivinen ja tekemään peleistä mielenkiintoisempia. Joukkueiden ja erityisesti valmentajien kannalta se aiheuttaa kuitenkin huomattavia määriä lisää työtä ja viikottaista valmistautumista.

Joka viikko vaihtuvaa metaa varten harjoittelu tulee olemaan intensiivistä ja vaatii sekä valmentajilta, että pelaajilta paljon. ”Valmentajana uskon, että joka viikko vaihtuvien hero bannien tekeminen tulee olemaan logistisesti äärimmäisen vaikeaa”, kommentoi Los Angeles Valiantin päävalmentaja Michael ”Packing10” Szklannyn. ”Vielä tärkeämpää tulee kuitenkin olemaan olennaisten perusasioiden ja joustavuuden opettaminen pelaajille.”

Guangzhou Chargen strateginen valmentaja Sung-Woo ”Sungwoo” Hongin mukaan suurin vaikutus tulee olemaan pelaajiin, jotka ovat tottuneet yhden tai kahden hahmon äärimmäiseen tehokkaaseen pelaamiseen. ”Joukkueiden yleinen suorituskyky tulee laskemaan nopeasti muuttuvan metan ja kotipeliformaatin myötä”, hän kommentoi. Hänen mukaansa voimme tulla näkemään radikaalejakin muutoksia joukkueiden voimasuhteissa.

Sungwoon mukaan myös yllättävän iso vaikutus tulee olemaan puolustaja-hyökkääjä-balanssissa. ”Mahdolliset muodostelmat puolustavalla puolella ovat rajattuja ja eri tilanteiden harjoittelua varten oleva aika vähenee, joten hyökkääjien todennäköisyydet nousevat ja pelin tempo kovenee.”

 

Eurheilu.org on myös Discordissa! Keskustele muun muassa Overwatch Leaguesta ja löydä peliseuraa: discord.gg/znGMa7r

 

 

Kuva: Blizzard Entertainment.