Koti eUrheilu eUrheilun loukkaantumiset uusi huolenaihe

eUrheilun loukkaantumiset uusi huolenaihe

JAA
Loukkaantumiset ovat kasvava ongelma eUrheilussa

Esportsobserver.com on käsitellyt myös eUrheilussa esiin tullutta vakavaa huolta: Viimeisimmän CS:GO Major -turnauksen jäkimainingeissa on tullut ilmiselväksi, että eUrheilussa on jälleen uusi huolenaihe – urheiluvammat. Yleisin vamma, rannekanavaoireyhtymä ei ole uusi vaiva, sillä siitä joutuvat kärsimään sekä useat ammattilaiset, että myös amatöörit. Rannevammoista on tullut suoritusta haittaavia ja jopa pelaajan uraa uhkaava tekijä ammattilaispelaajille, kuten Ladislav “GuardiaN” Kovácsille ja Olof “olofmeister” Kajbjerille – joka selvästi alisuoriutui Major -turnauksessa ranneongelmiensa takia.

Vähän aikaa sitten julkaistun tiedon mukaan sekä olofmeister, että GuardiaN eivät voi osallistua seuraavan premier -turnaukseen, DreamHack Malmöön. Tämä ei ole pelkästään takaisku henkilökohtaisella tasolla, vaan se on myös valtava menetys heidän joukkueilleen, Fnaticille ja Na’Ville. Heidän poissaolonsa vaikuttaa myös koko DreamHack Malmön turnauksen tasoon, sekä myös tuleviin turnauksiin. Vammoihin ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota tähän saakka ja nyt niihin on puututtava niin nopeasti, kuin mahdollista. Jokaisen lajin osa-alueen on oltava prosessissa mukana. Liigaoperaattorit, turnausten järjestäjät, joukkueet, pelaajat, fysioterapeutit, kirurgit ja muut lajia lähellä olevat tahot tarvitsevat nyt yhteistyötä vammojen ehkäisemiseksi.

Vammat aiheuttavat kustannuksia urheiluseuroille lajista riippumatta

Jalkapallojoukkueet menettävät noin 10 – 30 % pelaajille maksettavista palkkioista vammoihin ja myös eUrheilussa tästä on tulossa taloudellinen uhkatekijä lähitulevaisuudessa. Lääkärikulut ovat kalliita ja pelaajien sopimuksissa ei välttämättä ole terveyspalveluja mukana. Pelaajilla ei myöskään ole liittoa, tai yhdistystä tukenaan, joka huolehtisi pelaajien terveydestä ja siihen liittyvästä hoidosta sopimuksissa. Joukkueet, joilla olisi terveydenhuollon ammattilaiset käytössään ovat vain haave tulevaisuudesta. Kun tarkastellaan perinteisiä urheilulajeja, saamme kuvan siitä, mitä eSportsilla on edessään tulevaisuudessa. Raportti osoittaa, että puolet NHL -pelaajista on menettänyt vähintään yhden pelin kaudessa vammojen takia. Tämä tarkoittaa kokonaiskustannuksissa jopa yli 200 miljoonaa dollaria kustannuksia vuositasolla. NBA:n polvivammat yksinään maksoivat vuonna 2014 yli 350 miljoonaa dollaria. On ennustettu, että joka vuosi jalkapallojoukkueet menettävät 10 – 30% palkkarahoistaan vammautumisiin. Keskimääräinen kustannus pelaajien vammoista neljän suurimman jalkapallosarjan sisällä 2015 on ollut 12,4 miljoonaa dollaria per joukkue.

Urheiluvammat eivät ole mikään uusi asia ja lajista, sekä kansallisuudesta riippumatta vammat pilaavat monen urheilijan uran. Itse asiassa, eSportsin huippupelaajien vammautumislista kasvaa vuosi vuodelta. Vuonna 2011 Lee “Flash” Young Ho, joka tunnetaan yhtenä vahvimmista pelaajista StarCraft 2:n historiassa, joutui leikkaukseen ranneongelmien takia. Hän joutui pitämään taukoa toipumisensa ajan ja vietti aikaa urheilijoiden kuntoutuskeskuksessa. “Aluksi käteni tuntui jäykältä ja en pystynyt pitämään hiirtä kädessäni. Se sattuu vieläkin, mutta teen parhaani toipuakseni,” hän kertoi kuntoutumisen aikana esportsobserver.comille.
Kanssakilpailija Jung “Mvp” Jong Hyun, joka on Kaikkien aikojen kolmanneksi eniten ansainnut pelaaja StarCraft 2:ssa, kärsi niskakivuista, jotka aiheuttivat tunnottomuuta olkapäissä ja käsissä. “Kivut selkärangassani aiheuttivat käsien puutumista ja olkapääni tuntuivat karmeilta. Joskus en pystynyt edes nostamaan hiirtä,” hän kertoo. Vuonna 2014 vammat iskivät North-American Dota 2:een, kun Clinton “Fear” Loomis siirrettiin sivuun joukkueestaan Evil Geniusesista. Hän kärsi tenniskyynärpäästä, joka oli riittävän vakava hänen sivuun siirtämiseksi ja näin yksi kuuluisimmista Dota -pelaajista, sekä yksi parhaista NA pelaajista viimeisen vuosikymmenen ajalta oli ulkona. “Kyynärpäävammani vuoksi olen päättänyt jäädä sivuun loppukauden ajaksi. Olen pahoillani kaikkien fanieni puolesta, jotka odottivat minun pelaavan TI:ssä, mutta en pelaa tänä vuonna enempää pelejä EG:ssä ja Mason ottaa paikkani,” hän kertoo lausunnossaan.

Viime vuonna yllättävä Cloud9:n Hai “Hai” Lamin uran lopettaminen aiheutti runsaasti uutisotsikoita, vaikka hän palasikin myöhemmin vielä uralleen. “Ranneongelmani on sitä luokkaa, että sitä ei voi sivuuttaa,” hän kertoi faneilleen lausunnossaan. “Se rajoittaa pelaamistani ja en pysty harjoittelemaan riittävästi parantaakseni tasoani. En pysty ottamaan riittävästi osaa Solo Queue -peleihin, joita joukkueeni pelaa ja se ei ole reilua heitä kohtaan.” Hoitamatta jäänyt vamma ja sen aiheuttama veritulppa voi kulkeutua keuhkoihin ja aiheuttaa keuhkoembolian, joka johtaa kuolemaan. Valitettavasti ranne- ja käsivammat eivät ole ainoita vaivoja, jotka vaikuttavat eSportsin pelaajiin. 2013 StarCraft 2n pelaaja Geoff “Incontrol” Robinson kärsi veritulpasta polvessaan ja se jäi hoitamatta. DVT -tyyppinen veritulppa, joka oli kyseessä, on juuri sellainen, joka voi kulkeutua keuhkoihin ja aiheuttaa kuoleman. Yksi syy tällaisiin vaivoihin on istuminen paikallaan pitkiä aikoja, jota kaikki eUrheilun pelaajat tekevät.

Aika ottaa myös pelaajien terveys huomioon eUrheilussa

Ihmiset eivät yleensä juurikaan ajattele vammautumista eUrheilussa. Paljon puhutaan vastaavuudesta vammoihin toimistotyössä, mutta eUrheilussa on merkittävä ero toimistotyöhön. Lajissa pelaaja ei voi nousta liikkumaan ja venyttelemään halutessaan ja se tekee tilanteesta täysin erilaisen. Nyt on aika liigojen ja joukkueiden, jotka tienaavat suunnattomia summia, viimeinen hetki ottaa terveysasiat huomioon. Sopimukset, jotka eivät sisällä sairausvakuutuksia ovat varmoja tulevia oikeusjuttuja, erityisesti kun pelaajat ja tiimit alkavat keskustelemaan työntekijän ja sopimuskumppanin eroista. Aiheen sivuuttaminen ei vie sitä pois ja tarvitaan vain yksi vakava loukkaantuminen, niin koko ala on vaikeuksissa.

Lähde: esportsobserver.com

Kommentit

kommenttia