Top 10 e-urheilupelit palkintorahojen mukaan

E-urheilun rahapalkinnot pienenivät valtavasti vuonna 2020 edellisiin vuosiin verrattuna, johtuen täysin koronaviruspandemiasta, joka ajoi turnaukset netissä pelattavaksi juuri siihen aikaan, kun kilpapelaaminen oli alkamassa saada suurta valtamedianäkyvyyttä.

Koska jättimäiset LAN-turnaukset valtavilla poteillaan olivat viime vuonna poissa kuvioista, tipahti myös vuotuinen palkintorahojen yhteissumma noin 69 prosenttia. Vuonna 2020, jaettiin Top 10 -pelien kesken yhteensä noin 65,5 miljoonaa dollaria palkintorahaa, kun edellisvuonna summa oli jopa 211 miljoonaa dollaria.

Masentavan pienien palkintorahasummien odotetaankin jatkuvan myös vuonna 2021, sillä pandemia jatkuu edelleen, eikä suuria LAN-turnauksia voida odottaa kuin parhaimmassa tapauksessa järjestettävän aikaisintaan vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Katso myös: Parhaat kasinopelit.

Top 10 vuonna 2020

(Aikavälillä 1.1.–14.12.2020)

10. Rocket League: 2,6 miljoonaa dollaria

Vuonna 2020 listalle saapui Psyonix Studiosin titteli Rocket League, joka palkitsi 2,6 miljoonan dollarin palkintorahat vuoden aikana Rocket League Championship -sarjan kautta.

9. Hearthstone: 3,7 miljoonaa dollaria

Activision Blizzardin digitaalinen keräilykorttipeli nousi vuoden 2020 listalle, vuoden 2019 näkyvän poissaolonsa jälkeen. Hearthstone, joka jakoi palkintoina yhteensä 3,7 miljoonaa dollaria, on ainoa digitaalinen keräilykorttipeli joka pääsi vuoden 2020 listalle.

8. PUBG: 4 miljoonaa dollaria

Vuoden 2020 oli tarkoitus olla uusi mahdollisuus PUBG:lle keskittyä kansainväliseen kilpailuun, mutta COVID-19-pandemia tuhosi tämän suunnitelman ennen kuin se pääsi edes alkamaan. Vuonna 2020, pelissä jaettiin palkintorahoina vain kolmannes vuoteen 2019 verrattuna.

7. Overwatch: 4,3 miljoonaa dollaria

Vaikka Activision Blizzard jakoi yli 3 miljoonaa dollaria kauden päättävään turnaukseensa, siirtyminen online-peliin vaikutti pelivaiheisiin perustuvaan kilpailusykliin, mikä vähensi koko liigan kilpailujen määrää, pienentäen myös vuotuista palkintosummaa.

6. Rainbow Six Siege: 5 miljoonaa dollaria

Rainbow Six Siege oli yksi harvoista titteleistä, joka maksoi enemmän palkintorahoja pandemiavuonna kuin edellisvuotenaan: 5 miljoonaa dollaria vuonna 2020 verrattuna 4,1 miljoonaan dollariin vuonna 2019. Tämä johtui suurelta osin pelin maailmanmestaruuskisoista (Six Invitational), jotka järjestettiin helmikuun alussa ennen kuin suurin osa maailmasta meni COVID-karanteeniin. Pelkästään tämän tapahtuman palkintopotissa oli jo 3 miljoonaa dollaria.

5. Call of Duty: 6,2 miljoonaa dollaria

Toisin kuin Overwatch League, Call of Duty League sitoutui varhaisessa vaiheessa säilyttämään turnaustyylisen rakenteen, joka on samanlainen kuin sen franchising-malli. Tämä tarkoitti sitä, että jokaisen kilpailuviikon oli maksettava oma palkintopottinsa 4,6 miljoonan dollarin Activision Blizzardin laittaman CDL-rahapotin päälle.

4. Fortnite: 7,7 miljoonaa dollaria

Epic Gamesin suosittu Battle Royale -titteli putosi vuoden 2019 ykkössijaltaan vuoden 2020 neljännelle sijalle, koska pandemian takia, ei pelin World Cup -turnausta järjestetty laisinkaan.

3. League of Legends: 8 miljoonaa dollaria

Maailman suosituin e-urheilupeli katsojien perusteella pystyi selviytymään varsin hyvin pandemian aikana. Vuoden 2019 aikana jakamansa 9 miljoonan dollarin palkintorahojen jälkeen, näki se vain pienen laskun 8 miljoonaan dollariin vuonna 2020.

2. Dota 2: 8,8 miljoonaa dollaria

Pandemian siirrettyä pelin maailmanmestaruuskisat (The International) harmaaseen tulevaisuuteen, tapahtui pelin palkintorahoissa valtava pudotus verrattuna vuoteen 2019, jolloin pelissä jaettiin jopa 47 miljoonaa dollaria, kun taas vuonna 2020 jaettiin vain 8,8 miljoonaa dollaria.

1. Counter-Strike: Global Offensive: 14,7 miljoonaa dollaria

FPS-pelien kuningas on jälleen ykköspaikalla huolimatta siitä, että palkintorahat ovat pudonneet vuodesta 2019 lähtien. CS:GO:n avoin, kolmansien osapuolten tarjoama ekosysteemi sopeutui epäilemättä parhaiten COVID-19-pandemiaan.

CS:GO-turnausjärjestäjät siirsivät tapahtumansa nopeasti alueelliseen kilpailujärjestelmään ja jatkoivat sisällön pumppaamista ympäri vuoden. Ainoa asia joka puuttui pelin ekosysteemistä vuonna 2020, olivat Valven Major-turnaukset, jotka pelijätti aikoo palauttaa käytäntöön heti pandemiatilanteen rauhoituttua.

Lähteet: Esports Earnings