Koti Fortnite Nestejäähdytettyjä pelipuhelimia, ylitarjontaa ja kopiointia – Battle royale pelien ongelma – Kolumni

Nestejäähdytettyjä pelipuhelimia, ylitarjontaa ja kopiointia – Battle royale pelien ongelma – Kolumni

JAA
Kuvan lähde: Xiaomi - Black Shark


Kun PUBG nousi kerralla Steamin pelatuimmaksi peliksi, seurasin itsekin useaa eri streamia, joissa pelaajat taistelivat selviytymisestä alati pienenevällä kartalla. Battle royale pelit ovat täydellinen genre katsojalle: yleensä pelit alkavat hektisesti alun aseista/varusteista käytäessä kovaa kamppailua, keskipeli eletään hiiviskellen ja loppupelissä käydään muutaman jäljelle jääneen pelaajan kanssa nopea tulitaistelu. Draaman kaari on valmis ja vaikka peli loppuisikin lyhyeen, pääsee seuraavaan otteluun nopeasti. Kuitenkin, pitemmässä juoksussa, miten viihdyttävää genren itseään toistava mekaniikka on ja millainen e-urheilu skene battle royale pelien ympärille voi muodostua?

Varsin nopeasti markkinat ovat täyttyneet genren peleistä, vaikka PUBG Corp. on yrittänyt parhaansa mukaan taistella kilpailijoita vastaan antaen ymmärtää, että konsepti on heidän keksintöään. Vastusteluista huolimatta markkinat ovat täyttyneet jos jonkinmoisista nälkäpeleistä ja kiivain taistelu on käyty Fortniten ja PUBG:n välillä. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt myös muita julkaisijoita väkisin vääntämästä omasta pelistään battle royale -pelimuotoa.

Tässä joitakin esimerkkejä tulevista peleistä:

Vuonna 2017 PUBG:n suosio oli häkellyttävää ja peli toimi hyvänä esimerkkinä siitä, miten yksinkertainen idea on yleensä se kaikkein toimivin. Jo nyt on tarjolla jos jonkinmoista battle royalea Fortniten ja PUBG:n lisäksi. Suurin osa näistä peleistä on hurjalla kiireellä kokoon nikkaroituja raakileita, joista hyvänä esimerkkinä toimi Boss Key Productionsin Radical Heights, joka kerkesi olemaan vain lyhyen ajan Steamin Early Accesissa, ennen kuin lappu päätettiin laittaa luukulle ja todettiin että eipä tämä oikein ketään kiinnostanut.

Tässä piileekin genren suurin ongelma. Yksinkertaiseen mekaniikkaan perustuva meta on jo koettu PUBG:n ja Fortniten muodossa. Uudet versiot samasta ideasta eivät ole riittävän mielenkiintoisa, jotta varsinaista pelaajakuntaa voisi kertyä uusien pelien ympärille. Tähän oman mielenkiintoisen twistinsä tuo kuitenkin mobiilipelaaminen. Mihinkään muuhun valtavirran pelimaailman genreen ei ole lähdetty mobiilipelien muodossa niin vahvasti mukaan, kuin battle royal -pelien skeneen. Varsinkin Aasian markkinoilla usein se kodin ainoa suorituskykyinen laite on juuri puhelin. Ilmiö on muodostunut jo sen verran huomattavaksi, että markkinoille on alkanut ilmestymään erilaisia pelipuhelimia. Erikoisimpana kuriositeettina kiinalainen Xiaomi on jopa suunnitellut Black Shark -pelipuhelimen, joka on nestejäähdytteinen. Voi pojat mihin maailma onkaan menossa.

On mielenkiintoista nähdä, miten täyttyneet markkinat elävät nyt kun isot julkaisijat iskevät mukaan battle royale -genreen. Toistaiseksi pelejä tuottaneet firmat ovat olleet joustavia indie-studioita tai julkaisijoita, joilla on ollut jo alunperin valmis peli ulkona, johon on jälkeenpäin lisätty kyseinen pelimuoto. Esimerkiksi uusin Call of Duty: Black Ops 4 tarjoilee oman versionsa battle royalesta ja epäilemättä muutkin isot julkaisijat pyrkivät samoille markkinoille. Isoin kysymys kuuluukin: “kuka näistä enää jaksaa innostua?”

Battle royale on myös väistämättä tulossa osaksi e-urheilu skeneä. Mielestäni eräs eurheilu.orgin -lukija tiivisti aiheen hyvin kommentissaan, joka koski PUBG:n ensimmäisiä virallisia turnauksia: “Aivan kuin joku keksisi jalkapallon MM-kisoissa sääntöjä sitä mukaa kun tilanteet kehittyy“.

Kommentit

kommenttia