Näkökulma: ENCEn tulivoima ei riitä voittamaan Liquidia tulitaisteluissa, vaan suomalaisten täytyy voittaa tuhovoimaiset pelaajat taktiikoiden avulla

ENCEn rökäletappio IEM Chicagon finaalissa paljasti joukkueen heikkoudet koko kansan tietoisuuteen.

ENCElle vuosi 2019 on ollut fantastinen. Maaliskuun alussa Major-turnauksen loistavan sijoituksen ansiosta koko maailman tietoisuuteen noussut suomalaisjoukkue on joukkueena lyönyt tiensä CS-maailman kirkkaimpaan kärkeen. Mutta se kirkkain kärki, maailman parhaan joukkueen titteli, on vielä kuitenkin saavuttamattomissa.

IEM Chicagossa ENCE pääsi kokeilemaan otteitaan maailman parasta joukkuetta, Liquidia, vastaan. Loppuottelussa tehtiin kuitenkin selväksi kuka on maailman kiistätön ykkönen Liquidin murskatessa suomalaisjoukkueen kolmen kartan nopeudella.

Yhteensä ENCElle jäi käteen finaalista 19 kierrosta, kun taas kultajoukkue sai itselleen 48 kierrosta. Kahden ensimmäisen kartan jälkeen ENCEllä oli kasassa vaivaiset viisi kierrosta Liquidin 32 kierrosta vastaan. Ja huonommaksi tilanteen tekee se, että näistä viidestä kierroksesta kolme oli pistoolikierroksia.

Mutta miksi ihmeessä ENCE, maailmanrankingin numero neljä, oli täysin ottavana osapuolena finaalissa? Syitä tähän epäonnistumiseen löytyy varmasti jos jonkilaisia, mutta ulkopuolisen silmin näytti siltä, että ENCE lähti pelaamaan jotain muuta kuin sitä kuuluisaa ”omaa peliä”. Näin totesi myös Nicholas ”nitr0” Cannella finaalin jälkeisissä tunnelmissa. Ennen kranaatteja hyvin käyttänyt joukkue turvautui taistelemaan reiluja tulitaisteluita maailman vaarallisimpia ja tulivoimaisimpia pelaajia vastaan.

Toisena syynä on varmasti Liquidin täysin uskomaton tulivoima finaalissa. Vaikka ENCE olisi onnistunut pelaamaan omaa peliään, olisi voittaminen vaatinut silti melkoista ihmettä. Tämä johtuu osaltaan Liquidin vahvemmasta karttavalikoimasta sekä paremmista yksilöistä. Overpassiin Liquid lähti suurena ennakkosuosikkina. Nukessa ENCEn uskottiin laittavan hanakasti kampoihin ja joukkueen uskottiin jopa pystyvän voittamaan väkivahva Liquid ennen finaalin alkua. Inferno, Dust2 ja Mirage ovat niin ikään hyviä karttoja Liquidille, joten finaali oli jo etukäteen ajateltuna valtava ylämäkitaistelu suomalaisille.

”(I) think they were playing better on Inferno. They were playing more slow, methodical and using their utility better.” – Nitr0

Mutta jos Liquid on niin täynnä taitoa, miten kukaan voi kaataa tuota jättiläistä? ENCEn, kuten muidenkin huippujoukkueiden, täytyy yksinkertaisesti nostaa joukkuepelinsä tasoa. Huippujoukkueiden sisällä yksilötaitoa on riittävästi, mutta Liquidia ei voi lähteä haastamaan tulivoimassa. Siinä Liquid on historian vaarallisimpia.

Liquidin kaatamiseen vaaditaan tällä hetkellä maailman ykkösten tarkkaa tutkimista. Joukkueiden täytyy löytää Liquidin heikkoudet ja käyttää niitä hyväkseen. Hankalaksi tämän tekee yksi asia: Liquidilla heikkouksia ei paljoa ole. Joukkue on täyttä tulivoimaa vasemmalta oikealla. Tähän kun yhdistetään nitr0:n loistavat pelin sisäiset johtamiset ja hyvät taktiikat, vaaditaan Liquidin kaatajalta paljon.

Kuva: Adela Sznajder / DreamHack Masters Dallas 2019