Elisa Viihteen ja Starsquad Eventin järjestämä e-urheilun megatapahtuma järjestettiin Hartwall Arenalla 14.9.2019. Tapahtuma kokosi neljä kovatasoista CSGO joukkuetta taistelemaan 100 000 euron palkintopotista.

Tapahtuman pääpelinä pelattiin Counter-Strike: Global Offensivea, taktista first-person shooter -peliä, mikä on yksi maailman suosituimmista esports-peleistä. Counter-Striken lisäksi Arctisissa järjestettiin Hatchin ja Elisan järjestämän 5G-liigan finaalipelit. Liigassa pelattiin Beach Buggy Racing 2 -autopeliä, ja se pelattiin kokonaan mobiililaitteilla.

Myös Beach Buggy Racing 2 -pelit pelattiin päälavalla.

Tapahtuman tuotantoon oli selvästi panostettu. Puitteet olivat kunnossa niin pelaajilla, sekä katsojilla. Livestriimiä katsoessa olisi voinut uskoa, että katsoo maailmanluokan turnausta, overlayt ja kameratyöskentely olivat todella korkealaatuisia.

Ainut tapahtuman miinus tulee aikataulujen myöhästymisestä, jotka johtuivat palvelinongelmista. CR4ZY – SJ Gaming peli viivästyi yli tunnilla, jonka johdosta myös finaalipeli CR4ZY – FURIA alkoi yli kaksi tuntia myöhässä ilmoitetusta aikataulusta.

CR4ZY – FURIA finaalipelissä tunnelma oli jännittynyt.

Toivon että tapahtuma saa jatkoa. Suomi tarvitsee lisää Arctic Invitationalin kaltaisia, suuren budjetin turnauksia. Vaikka Suomen menestynein CS:GO-joukkue ENCE ei turnauksessa pelannut, joukkueen ollessa BLAST Pro Series: Moscow 2019 turnauksessa, joka sattui valitettavasti olemaan päällekkäin Arctis Invitationalin kanssa, oli arenalle saapunut kourallinen katsojia.

Jäi kuitenkin mietityttämään, olisiko ENCEn paikallaolo tuonut tapahtumalle enemmän medianäkyvyyttä ja yleisöä. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa, Arctic Invitational oli epäilemättä askel oikeaan suuntaan suomalaisen e-urheilun saralla.